De nieuwe vraaggestuurde vervoerservice Breng flex heeft dit jaar de Blije Reizigers Vakprijs gewonnen. De prijs werd gisteren namens de vakjury uitgereikt door Vincent Wever (hoofdredacteur OV Magazine) Breng flex is een initiatief van Connexxion dat als doel heeft reizen met ov gemakkelijker en toegankelijker te maken. De vervoerservice rijdt op bestelling van halte naar halte, die de reiziger zélf bepaalt en aanvraagt via een app of mobiele telefoon.

Slim algoritme

Na bijna een jaar Breng flex, zijn de groengas busjes en elektrische auto’s inmiddels vertrouwd in het straatbeeld in en rond Arnhem en Nijmegen. Na een eerste evaluatie zijn de snelle reizigersgroei en hoge waardering (8,2) in het oog springend. Wever noemt het innovatieve karakter (het gebruik van slimme algoritmes), het gemak en het feit dat de dienst zich al in de praktijk bewijst, doorslaggevende punten om de vakprijs toe te kennen. Ook de potentie die het lijkt te hebben voor verdere uitrol in Nederland en daarbuiten vormt een belangrijk criterium.

Internationale spinoffs

Eerder deze week liet Connexxion al weten dat het gaat stoppen met taxiservice Abel in Amsterdam, maar dat het wel verder investeert in de onderliggende techniek waar Breng flex ook gebruik van maakt. Varianten van Breng flex worden komende weken ook in Helmond en Amstelland Meerlanden geïmplementeerd. Maar ook in Australië en de VS zijn inmiddels spinoffs te vinden bij het moederbedrijf Transdev.

De Blije reizigers publieksprijs, waarvoor gestemd kon worden door reizigers, is dit jaar gewonnen door de prijsvergelijker Treinreiziger.nl. Breng flex werd hierbij tweede.

Terug Home