Vanaf 28 maart is het openbaar vervoer op en rond Schiphol een stuk milieuvriendelijker. Dit is te danken aan de inzet van 100 elektrische bussen die samen de grootste emissieloze busvloot van Europa vormen en in 2021 zal uitgroeien tot maar liefst 258 elektrische bussen. 

elektrische busvloot

Schiphol en het gebied daaromheen behoren tot de concessie Amstelland-Meerlanden, waartoe de gemeentes Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel (behalve Duivendrecht), Uithoorn en Haarlemmermeer behoren. De concessie, die vorig jaar is gewonnen door Connexxion, loopt van 10 december 2017 tot 11 december 2027 en heeft een waarde van circa € 100 miljoen per jaar (waarvan € 40,5 miljoen subsidie vanuit de Vervoerregio Amsterdam). De Vervoerregio en Schiphol besloten na onderzoek om emissieloze bussen als voorwaarde op te nemen in de aanbesteding. Schiphol realiseerde en financierde de infrastructuur voor de laadpunten op het grondgebied van de luchthaven.

Trots

Bart Schmeink, CEO Transdev Nederland: “Ik ben uitermate trots op deze prestatie van formaat! Samen met de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam en Schiphol hebben we deze prestatie neer kunnen zetten, niet in de laatste plaats ook door de inzet en het harde werken van ons personeel! Met een concessie en een vloot als deze is de gemeente Amsterdam klaar voor de toekomst!”

Grote eerste stap

Pieter Litjens, portefeuillehouder OV Vervoerregio Amsterdam: “Als Vervoerregio Amsterdam zijn we erg blij met deze mooie elektrische bussenvloot in de regio Amsterdam. Het is een zeer innovatief project waarin we door samenwerking tot een bijzonder mooi resultaat voor reizigers en bewoners zijn gekomen. Als overheden in Nederland hebben wij een bestuursakkoord gesloten om uiterlijk vanaf 2025 alleen nog maar bussen aan te schaffen die vrij van de uitstoot van schadelijke stoffen zijn. Dit is daarin een grote eerste stap.”

Klimaatneutraal

Miriam Hoekstra-van der Deen, Directeur Operations Schiphol: “Schiphol is meer dan alleen vliegtuigen. Het is een van de grootste knooppunten van het Nederlandse openbaar vervoer. Het is fantastisch dat vanaf nu elke dag duizenden reizigers, forensen en werknemers hier in een duurzame bus stappen. Schiphol heeft dat met veel enthousiasme aangejaagd en er heel graag onze bijdrage aan geleverd. Uiteindelijk willen we dat Schiphol in 2040 klimaatneutraal is. Deze samenwerking met Connexxion en de Vervoerregio Amsterdam is daarin een grote stap.”

Snel- en langzaamladers

De door VDL geproduceerde bussen zijn 18 meter lang en hebben – afhankelijk van het exacte type - plaats voor maximaal 117 (Schipholnet) of 120 (R-net) passagiers. Ze rijden 24 uur per dag en hebben een batterij capaciteit van 170 kWh. De actieradius van een bus met volle batterij is maximaal 80 kilometer, uitgaande van een verbruik van 2 kWh per kilometer.
De bussen worden opgeladen door snel- en langzaamladers. Snelladen gaat met 450kWh en duurt maximaal 15 tot 25 minuten. Langzaam laden gaat met 30kWh en neemt tussen de vier en vijf uur in beslag. Opladen gebeurt nu op Schiphol P30, Knooppunt Schiphol Noord, aan de Cateringweg op Schiphol en in Amstelveen. In de toekomst komen er nog laadlokaties in Haarlem en Schiphol Zuid.

Circa 500 chauffeurs hebben een speciale ZE rij instructie gehad (inclusief hoe je veilig moet laden). In totaal zijn er 550 collega’s opgeleid, waaronder ook wagenwassers en ander personeel.

Introductie van de elektrische busvloot!

Terug Home